Valaki azt mondta, ha a Kút nem Magyarországon született
volna, szinte azonnal kultfilmmé válhatna. A mondat igazságtartalmát nem áll
módomban vizsgálni, az azonban bizonyos, hogy Gigor Attila legújabb filmje
nagyon magasra tette a lécet.
A Kút letaglózó. Egyszer sírva nevetnél, míg máskor a
döbbenettől még az ütő is megáll benned egy pillanatra. Mert még azon a sivár,
isten háta mögötti benzinkúton is a szemed elé tárul a magyar valóság, annak
minden apró bajával, bájával.
Adott tehát ez a benzinkút. Közel van az osztrák határhoz,
de távol az úgynevezett civilizációtól. Ez a hely éppen tökéletes arra, hogy a
prostituáltak közvetítésével foglalkozó üzletember furgonja néha megálljon itt
egy-egy röpke tankolás erejéig. Egy napon ezen az elhagyatott benzinkúton
egyszerre jelenik meg a kutas rég nem látott fia, és egy kisteherautónyi kurva,
néhány gengszterrel. Az autó lerobban, így a Svájcba tartó munkavállalók néhány
napra az elhagyatott benzinkúton ragadnak. Adott is egy kamaradráma minden
összetevője.
A konfliktusok, a párbeszédek, és maga az ábrázolásmód is
nagyon mai, nagyon modern. Az ember belevész az apró részletekbe, pedig az
egész film egy sivár benzinkúton játszódik. Látni a szocializmusból itt maradt,
mára már szinte vegetáló kutat, ami nem tudna fennmaradni az üzletember kétes
ügyleteiből származó támogatása nélkül, a lerobbant Lada, a kopárság mind mind
egy külön elemzés részei lehetnének. Az apró tárgyak is figyelemre méltóak;
megmosolyogtató, ahogy a kutas fia, Laci rácsodálkozik a prostik olcsó
pipereholmijaira, miközben épp a vért mossa le az orráról, mert összeverték. De
sok mást is meg lehetne említeni. A nem működő régi kávégépet, az évtizedek óta
őrizgetett menyasszonyi ruhát (aminek a filmben nagy jelentősége van), vagy
éppen a régi feliratokat.
A szereplők sorsa akár a magyar hétköznapok szürke embereit
is reprezentálhatná. A kutas alkoholista. Noha beletörődött abba, hogy a
megélhetése nem teljesen legális forrásból származik, mégis gyötri a félelem és
saját belső démonai. Nem csak attól fél, ami a film során történhet vele, hanem
az élettől magától is. Egy olyan ember jelenik meg előttünk, aki a volt felesége
elmondása szerint soha nem bírt egy helyben maradni. Akár a fia. Aki mellesleg
szintén nincs teljes érzelmi harmóniában. Tudjuk róla, hogy intézetben volt, és
azt is, hogy nem tudja, mihez kezdjen az életével. Meg akarta ismerni az apját,
hogy megtudja, miben hasonlítanak, de nem volt biztos abban, hogy vele akar
maradni a benzinkúton. Aztán ott vannak még a kurvák; mindhárman mást
képviselnek. Vera, a terhesen magára maradt anya kényszerből űzi az ipart, más
bevételi forrása nem maradt. Hajniról nem sokat tudunk, ő a mocskosszájú, de
jólelkű lány. Marcsi pedig akár a megváltódás szimbóluma is lehetne; többször
is elhangzik a filmben az, hogy csak azt lehet megmenteni, aki hagyja magát, és
ez az ő esetében nem valósul meg. Noha látjuk őt egyszer elindulni az úton, még
az első lépés megtétele előtt meggondolja magát. Még tinédzser korában szökött
el otthonról, kalandot, szerelmet keresve, de prostituált lett, és fiatal kora
ellenére hamar kiégett. Aztán ott van még a kirívóan művelt, és választékos
szókincsű Dzsoni, aki a Bibiliából idéz, észérvekkel tárgyal, nincs szüksége
arra, hogy bemocskolja a kezét, mert a „zsoldosai” megteszik ezt helyette is.
A groteszk elemeket, az olykor naturalista ábrázolásmódot
Zoli története teszi teljessé. Zoli a kúton él, mozgássérültként, kitaszítva,
mintegy magát kitaszíttatva. Az egész filmen átível egy általa mesélt történet:
az ő története. Saját múltjának eseményei keverednek a fikcióval, amellyel
egyszerre teremt egy illúziót, és teszi reményekkel telivé a valóságot. Hogy
mire is jó a története? Talán így emlékezteti magát és minket, hogy az ember
akkor is képes a gödörbe kerülni, ha csak a véletlenek útján halad. Arra
emlékeztet minket, hogy egyetlen rossz döntés képes mindent végérvényesen
megváltoztatni.
A Kút szereplői remekül visszahozzák a magyar társadalmat,
annak minden bajával, és bájával. Ahogy Laci szigetelőszalaggal javítja meg az
autó elvágott kábeleit, ahogy az öreg alkoholista a senki földjén lévő kútján a
múltba réved, ahogy a kurvák egymás között beszélgetnek, rá kell jönnünk, hogy
a hétköznapok éppen ilyenek. Ha felszállunk a 7-es buszra, szinte bizonyosan
összetalálkozunk a bácsival, aki a csíkos szatyrával még mindig azokban a
ruhákban jár, amiket anno a józsefvárosi piacon vett ’76-ban, de biztosan
találkozunk egy olyan taggal is, aki válogatott káromkodással fejezi ki
nemtetszését, amikor véletlenül hozzáérünk leszállásnál, és látjuk azokat a
nőket is, akik üres tekintettel, leharcoltan mennek haza munka után, hogy anyák
és feleségek legyenek. Fejük felett közben ott leng a nagy magyar
depresszió, amit Gigor Attila filmjében a groteszk elemek és a fanyar humor
oldanak fel.
A Kút tehát mindenképpen egy „must-see”, legalábbis nagyon
megéri a mozijegy árát. Olykor felemel, olykor kegyetlenül őszinte, de
mindenképpen elgondolkodtat, és a szemed elé tárja a nagy magyar valóságot,
annak minden stiklijével együtt. Arról nem is beszélve, hogy végre megint van a
moziban egy jó magyar film.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése
Szólj hozzá!
Számít a véleményed! Írd meg kommentben és beszélgessünk egy jót!