Amikor egy könyv a kezünkbe
kerül, sok dolgot mérlegelünk. Ki a szerző, milyen a műfaj, mennyire hosszú,
milyen a borító, mennyire megnyerő a fülszöveg, készült-e már filmes adaptáció,
és még a végtelenségig sorolhatnám. Könnyű tehát véleményt fogalmazni, hiszen a
legtöbb esetben van kiindulási alap (elég csak a szerző további műveire
gondolni,) és konkrét tények, események, amikről lehet beszélni.
Más a helyzet azonban a
naplókkal, memoárokkal, levélgyűjteményekkel, audiográfiákkal, hiszen
mondhatjuk-e Horthy Miklósné kétkötetes naplójára, vagy Gyarmati Fanni
visszaemlékezéseire azt, hogy igen, ez egy jó könyv volt? Hiszen sok esetben
csak jegyzeteket, összefüggéstelen mondatsorokat, apró benyomásokat láthatunk a
papíron, nem egy komplett cselekményt aprólékos dramaturgiával történetet.
Ezeket leginkább azért forgatjuk nagy előszeretettel, hogy megismerjünk egy
embert, egy korszakot, egy történelmi eseményt.
Éppen ezért nehéz olyan
könyvekről kritikát írni, mint a Tarandus Kiadó gondozásában megjelent
Mademoiselle S. szenvedélye. Egyrészt, ez egy levélgyűjtemény, másrészt a kötet
szerkesztője csak töredéket közöl le abból a 185 darabból álló gyűjteményből,
amiben egy Simone nevű hölgy folytat intim levelezést szeretőjével,
Charles-szal. Noha az alapanyag adott, a fikció akaratlanul is elénk tárul a
szerkesztő által kiválasztott levelek, azok sorrendje, és az olykor a lap alján
megjelenő lábjegyzetek által.
Tovább nehez ítette a kötet
helyzetét, hogy egy olyan univerzumban kell elhelyezni, ahol a pornográf
irodalom ötven árnyalatban kifulladt, hiszen az utóbbi években Christian Grey
és Anastasia Steele története egy hatalmas lavinát ind ított el kezdve a Hozzád
kötve-trilógiától egészen az Gyönyrű rohadékig, nem is beszélve arról, hogy
18+-os blogok tömkelege jelent meg egy időben, melyek legtöbbje mára már egy
agyonrágott csonttá vált. Éppen ezért fenntartásokkal álltam neki ennek az
olvasmánynak, mert az sem hatott meg különösebben, hogy ez a könyv, nevezzük így:
egy igaz történet. (Manapság ez a frázis egyébként is elcsépeltté vált, hiszen
gyakorlatilag bármire ráaggatható a nagyobb eladás/ megtekintés reményében.) Ez
a kötet ráadásul éppen akkor jelent meg, amikor perverz fantáziánkat már
Hollywood is kielégíti, sajnos elég gyenge adaptációkkal.
A kötetben, mint ahogy mondtam,
egy levelezést olvashatunk végig. Pontosítok: Simone Charles-hoz írt sorai
jelennek meg előttünk. Ezekben sok érzelem megjelenik: szerelem, vágy, magány,
depresszió, női szeszély; valamint elénk tárul egy viharos, heves kapcsolat,
amelyben a felek egyet lépnek előre, majd kettőt vissza, mert ugyan nemi életük
egyre merészebbé válik, viszont a kor erkölcsei erősebbek vágyaiknál. Egészen addig merészkednek, am íg titkos
viszonyukba egy harmadik félt, még egy férfit
is beemelnek, ami gyakorlatilag
predesztinálja a kapcsolat végét, noha nem úgy, ahogy várnánk.
A kötet egyáltalán nem a szövege
miatt érdekes. Talán csak azért lehet meghökkentő, mert a harmincas évek
Franciaországában egy nő nemigen engedhette meg magának, hogy a „farok” vagy a
„ribanc” szót a szájára vegye, azt meg aztán végképp nem, hogy ilyen
részletességgel számoljon be szeretőjével töltött intim pillanatairól. Az
érdekes információk a lábjegyzetekben rejlenek, hiszen a szerkesztő
magyarázatai sok dolgot új megvilágításba helyeznek. Sajnos azonban ez a
legnagyobb hibája is ennek a könyvnek, ugyanis a szerkesztő, Jean- Yves
Berthault végig jelen van, jelen akar lenni, magyarázni akar, akkor is, amikor
arra igazából semmi szükség nem lenne. Olyan, mintha valaki végig nézne minket
maszturbáció közben, és épp a teljes átélés előtt két perccel hozzánk szólna
valami érdekes, ámde éppen akkor felesleges mondattal.
A Mademoiselle S. szenvedélye az
elejétől a végéig egy gyötrő olvasmány: folyton hiányérzetet ébreszt, hiszen
Charles személyét alig ismerjük meg, épp csak azt tudjuk meg róla, hogy szereti a mocskos, perverz, nem hétköznapi
együttléteket, amik legtöbbször fájdalommal járnak, ráadásul minden mondat,
minden leírt szó a szeretett fél hiányát erősíti, ezért akarva-akaratlanul
együtt szenvedjünk Simone-nal. A kötet sajnos nem tud kilépni a zsáneréből,
hiszen a levelezésnek nem is az volt a célja, hogy bestsellerré váljon. Két
ember kapcsolatáról számol be, ahogy megküzdenek a távolsággal, a féktelen
vággyal, az egyre erősebbé váló homoszexuális ösztönökkel, és a kor
erkölcseivel. Ugyanakkor a szerkesztő akaratlanul is gyártott nekünk egy olyan
könyvet, amit korábban már számtalanszor olvashattunk, csak épp nem ilyen
kifinomult szókinccsel.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése
Szólj hozzá!
Számít a véleményed! Írd meg kommentben és beszélgessünk egy jót!