„Tanuld meg a fehér ember minden titkát és tudományát. De ne
kövesd el hibáit!”
Ngugi wa Thiong’o könyve, a Közöttünk a folyó a Tarandus
Kiadó gondozásában jelent meg. A magával ragadó történet abba a zavaros
időszakba repít el minket, amikor a fehér telepesek először jelentek meg
Kenyában.
Egy a civilizációtól elzárt területen járunk. A két domb- a
Kameno és a Makuyu-, között elterülő völgyben, az élet völgyében húzódik végig
a Honia folyó. A folyó, ami soha nem szárad ki, és ami életet és reményt ad a
völgy lakosainak. A történet főhőse Waiaki, a látó, Chege fia, aki már egészen
kis korától kicsit más, mint a többiek. Már egészen fiatal kortól kezdve volt
valami a tekintetében, kisugárzásában, ami miatt az emberek hallgattak rá.
Chege úgy dönt, fiát Sirianába, a misszinoáriusokhoz küldi,
hogy kitaníttassa, hogy megismertesse vele a fehér ember tudományát. Titkon
abban reménykedik, hogy a Prófécia, mely egy a dombok közül érkező Megváltót
jövendöl, aki a legnagyobb szükségben segít népének a helyes útra lépni.
Az egész történetet elírhatnánk egy erkölcsi dilemmaként
is. Waiaki az évek múlásával jelentős
tudásra tesz szert, megismeri a fehér ember tudását, vallását, a keresztény
elveket, ugyanakkor elkötelezi magát a törzsének, átesik a legjelentősebb
törzsi szertartáson, a körülmetélésen, is, és tanítóként legfőbb céljává az
válik, hogy minél több iskolát hozzon létre a tudásra éhes gyermekek számára.
De ahogy egyre nagyobb felelősség kerül a vállára, egyre inkább elbizonytalanodik.
Hogy ezt megértsük, ki kell emelnünk pár fontos tényezőt a
történetből. Noha Waiaki és két társa Kinuthia és Kamau még annak ellenére is
részesülhettek a misszionáriusok oktatásában, hogy átestek bizonyos törzsi
szertartásokon, a keresztény egyház egy esemény hatására megtagadja minden
olyan fiatal oktatását, akik a törzsi „sötét” szokások szerint élnek. A
keresztény egyház legelkötelezettebb híve Józsué, akinek az évek
előrehaladtával egyre több embert sikerül megtérítenie, így hatalma
folyamatosan növekszik. Józsuét két lánnyal áldotta meg a sors. Nyamburával és
Muthonival. Noha mindkettőjüket feltétlen engedelmességre nevelték, Muthoni
mégis úgy dönt, hogy keresztény meggyőződése ellenére át akar esni a nővé
avatás törzsi szertartásán, a körülmetélésen. Szembe szegülve apjával, a
törzsben élő nagynénjéhez szökik, ahol más társaival együtt át is esik a
beavatkozáson, azonban míg a többiek néhány nap alatt rendbe jöttek, ő
fertőzést kapott, és meghalt. Muthoni neve legendává válik, hiszen a halála
hatására Józsué és elkötelezett hívei „pogányüldözésbe” kezdenek, és mindenkit
kitagadnak, akik attól függetlenül, hogy felvették a vallást, részben, vag
teljesen a törzsi szokások szerint élnek. Ez a keresztények között is egyfajta
ellenállást váltott ki, sokan elfordultak a Józsuétól, és új vezérként
Kabonyit, Józsué kortársát választották.
És hogy jön itt a képbe Waiaki?
Waiaki végig középen helyezkedik el. Nem tud teljesen
beilleszkedni a törzsbe, mert ugyan elkötelezetten szolgálja azt, sőt, a Kiama
vezetője is lesz egy időre (a Kiama a törzs vezértanácsa), ugyanakkor látja az
elmaradottságot, az egyre növekvő ellentétet is. A hagyományok és a
szokásrendszer megköti a kezét, hiszen olyan emberek meggyőződését is meg kell változtatnia, akik bölcsességüket a
törzsi hagyományokból merítették, és koruk már alapból tekintélyt parancsol.
De nem ez az egyetlen gond. Waiaki pontosan látja azt is,
hogy a keresztény egyház megtért híveitől azt várja, hogy hagyományaikat
teljesen tagadják meg, amitől egy nagy ellentmondás keletkezik az emberek
lelkében. Waiaki az oktatásban látja a megoldást. Azt akarja, hogy az embereket
ne a sötétség vezérelje, hiszen nem tudnak úgy szembeszállni a fehér
telepesekkel, akik elveszik a földjüket, és megadóztatják kunyhóikat, ha azt sem
tudják, mi az az adó. És ugyan ezen törekvéseit mindenki üdvözli, mégis
ellenállásba ütközik.
Magával is meg kell küzdenie.
Apja még gyerekként elvitte őt a szent ligetbe, ahol mesélt
neki a próféciáról. Szavai időről-időre visszaköszönnek elméjében, ami még
jobban elbizonytalanítja. Vajon tényleg ő lenne a kiválasztott? A messiás, aki
a megoldást hozza népének? De mi az ő szerepe az egyre növekvő ellentétek
tengerében? Vajon a feltétel nélküli szolgálata tényleg gyümölcsöző lesz?
De Kabonyi egyre erősödő befolyásával is harcolnia kell.
Hiszen ő az egyetlen, aki tényleg az újában állhat. Hiszen ő
a törzsi vezető, a hagyományok legfőbb ismerője, és ő is ismeri a próféciát.
Vajon hogyan bírhatja jobb balátásra? Érdemes egyáltalán megküzdeni vele?
A könyv minden oldala újat mutatott nekem. Egyrészt,
közelebb hozott hozzám egy olyan kultúrát, amit nem ismerek mélyre hatóan,
másrészt pedig bemutatott egy olyan jelenséget, ami a mai napig meghatározza
Afrika fejlődését. A törzsek között és a törzseken belül feszülő ellentétek
miatt a telepesek gond nélkül vehették el a földeket, hiszen egység és tudás híján
kevés ellenálásba ütköztek.
A tömör mondatok és az időkezelés kicsit balladisztikussá
tették a történetet. Gyönyörű tájleírásokat kapunk, viszont kevés párbeszédet,
az író inkább összegzi, ki mit mondott egy gyűlésen. Éppen ezért minden egyes
lehangzott mondatnak súlya van.
Ami a leginkább megdöbbentett, az a végkifejlet. Az eddig
csak plátói szerelmi szál, ami Nyambura és Waiaki között bontakozik ki a
háttérben, itt csúcsosodik ki, de ez a beteljesedés nagyon szomorú és elkeserítő
véget eredményez, ami talán mind a mai napig jelzi, miért mérsékeltebb Afrika
fejlődése a tobbi kontinenséhez képest.
Mindenképpen ajánlom ezt a könyvet mindazoknak akik egy nem
túl hosszú, elgondolkodtató olvasmányra vágynak, mert egy olyan világ tárul
elénk, amiről eddig csak hiányos képeket kaptunk . Érdekes és keserű
ellentétpárok jelennek meg, hiszen hőseinknek nem csak a kötelességtudattal és
a vágyakkal, a hagyományokkal, és az új tudással, hanem önmagukkal is meg kell
küzdeniük.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése
Szólj hozzá!
Számít a véleményed! Írd meg kommentben és beszélgessünk egy jót!