Azt hiszem, most valami nagyon okosat kellene mondanom, de
valahogy semmi nem jut eszembe. Az elmúlt hónapok, évek mind azzal teltek, hogy
békés viszonyba kerüljek a gyomrommal, ám az idilli románc esélye beláthatóan
nagyon csekély. Mindent felőrlő kapcsolatunkat cöliákia, reflux, és még ki
tudja, mi minden fokozza, a könnyfakasztó fájdalom és a megkerülhetetlen
távolságtartás, a kegyetlen szigor és a depresszió éppen olyan katalizátora
elválaszthatatlan mindennapjainknak, mint az önfeledt öröm, amit egy finom
fogás elfogyasztása jelent.
Sokat gondolkodom mostanában azon, hogy testnedveink
miképpen válhatnak művészeti alkotásokká. Ihletett állapotomat rendszerint a
nyilvános női mosdók, és a házak tövében, vagy a járda közepén hagyott
hányásfoltok művészi elrendezési serkentik. Ugyan már láttam olyan
installációt, amelyben a központi szerepet a férfiúi magok ritmikus elszórása
kapta, és a vérrel a falra írt szerelmes levelek is inspirálnak, egy dologból
azonban még nem sikerült művészetet csinálni, a gyomornedv ugyanis a szaga és
az állaga miatt is alkalmatlan kifejezőeszköz.
Van valami belénk kódolt undor, amit a kutyák szó szerint
lenyelnek. Hiszen a félig megrágott étel látványa éppen azt a reakciót váltja
ki belőlünk, mint a romlott hús a szagával, állagával, és mivel az utcai
művészek munkáit gyakran tömény alkoholfelhő is áthatja, joggal hagyjuk meg
egy-két szélsőséges meglátású filmrendezőnek a hányás esztétikus ábrázolásának
privilégiumát. Pedig, ha jobban belegondolunk, az elégedetlenség, a lázadás
legkézenfekvőbb eszköze a gyomornedv. Minden nyelv tartalmaz legalább egy olyan
kifejezést, amelyben a hányás, mint a rendszerellenes lázadás és a nemtetszés
kifejezésének allegóriája. Ebben az esetben a hányás nem jelent mást, mint a
kurrens helyzetből való szabadulás legnyilvánvalóbb eszközét, illetve
lehetőséget az undor nyelvi ábrázolására.
A hányás azonban mégsem lehet művészet.
Az erőlködés fájdalma és a megaláztatás szükségszerű érzése
nem lehet jó alanya a művészetnek. Bár a gyomornedv segítségével számos kiváló
alkotás születhetne, a múlandóság állandó jelenléte ott motoszkálna a fejünkben
minden egyes pillanatban. A gyomornedv megemészt mindent maga körül, semmissé
teszi a körülötte lévő világot, reakcióival megfosztja a befogadót az átélés
lehetőségétől, mert azt még most is bátran kijelenthetjük, hogy egy utcán
hagyott hányásfolt nem jelent többet annál, hogy egy szervezet megszabadult az
őt gyötrő méreganyagoktól. Mégis el kell játszani a gondolattal minden egyes
alkalommal, amikor az utcán végighaladva kerülgetjük ezeket a remekműveket,
hogy talán a posztmodern művészet a gyomornedvet is esztétizálja.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése
Szólj hozzá!
Számít a véleményed! Írd meg kommentben és beszélgessünk egy jót!