Franz Kafka egyik legizgalmasabb
műve az Átváltozás, mivel számos értelmezési lehetőséget nyújt az olvasónak, és
bármelyiket hisszük a leghitelesebbnek, nem kaphatunk pontlevonást a feleletkor.
Azonban a szintetikus drogok és egyéb kábítószerek fellegvárában feltehető a
nagy kérdés: mi van akkor, ha Gregor Samsa átváltozása egy olyan vízió volt,
amelyet ezek a szerek okoztak?
Persze ez egy merész értelmezés,
és vélhetőleg a legtöbb dolgozatban nem állná meg a helyét. A történet mindenki
számára ismerősnek tűnhet. Gregor Samsa egy napon bogárként ébred, és a
családját fenntartó férfi élete egy csapásra megváltozik. Lelke ugyan emberi
maradt, a személyisége sem változott, viszont beszélni nem tud, ám ezt a
környezete sem fogja fel tragédiaként.
Azonban, ha más szemszögből
vizsgáljuk meg a novellát, megválaszolhatjuk a bevezető kérdést. A mű főhőse
ugyanis egy felesleges ember, akinek mind a munkája, mind az élete
jelentéktelen. Beszélő neve van, a Samsa ugyanis magányosságot jelent, így az
alapszituáció megismerése előtt egy magányos, megtört, ámde roppant
kötelességtudó, pontos férfit ismerünk meg. Egy reggel aztán, páncélos fekete
bogárként ébred, amit ő teljesen természetesen vesz tudomásul. Mintha a
páncélja, és az állapotából fakadó bezártság egy másik világba repítené, ahol
ugyan van kapcsolata a külvilággal, hiszen mindent megért, amit mondanak, ő
azonban képtelen bármilyen nemű kommunikációra, ráadásul segítő szándékú
megnyilvánulásaira undorral, erőszakkal reagál a családja.
De nem is ezért érdekes a
történet. Az általam felállított teóriát ugyanis nem Gregor megváltozott
állapota alapozza meg, hanem az, ahogyan a család kezeli ezt az új helyzetet.
Reakcióikban három állapot figyelhető meg: az ijedtség, a kétségbeesés és a
szégyen. Ha a kortárs drogfogyasztásról szóló filmek családmodelljeivel
állítjuk párhuzamba Gregor családjának hozzáállását, sok hasonlóságot
tapasztalhatunk. A hozzátartozók ugyanis először ijedten reagálnak illuminált
állapotú gyermekük láttán, pláne, ha az törvénytelen tetteket is végrehajtott
ebben a megváltozott állapotban. A sokk feldolgozása közben folytonos a rettegés a visszafordíthatatlan
állapotok bekövetkeztének lehetősége miatt, azonban amikor az állapot
állandósul, és a család megszokja az új helyzetet, kétségbeesés fogja el őket,
hogy vajon ez még visszafordítható-e ez az állapot, van-e kiút, remény a régi,
a drogfogyasztás előtti életre. A folyamat a szégyennel zárul, amit a csalódás
vált ki, hiszen nem csak ők, mint szülők vallottak kudarcot, hanem a gyermekük
is feladta a harcot a normális világba való visszajutásért. A novella számos
erre utaló apró mozzanattal van tele, az anya reakciója, mikor bemerészkedik a
fiához, az apa megdobálja undorában almával, ami sebet okoz, a húga egyre
kevesebbet foglalkozik vele, így az összes kapcsolata megszűnik a külvilággal,
így a halálának lassú, önként vállalt folyamata egyfajta megváltásként is
értelmezhető.
forrás: tabletmag.com |
Persze nem ez a legtalálóbb
értelmezése Franz Kafka művének. Egyrészt azért sem, mert a felesleges ember
vélhetőleg nem fogyasztott semmilyen szert, és ez az átváltozás vélhetőleg egy
hosszú pszichológiai folyamat eredménye.
Másrészről pedig az állításomat nem támasztja alá az a tény, hogy a
szülők gyakorlatilag semmilyen erőfeszítést nem tettek annak érdekében, hogy
Gregor átváltozását visszafordítsák. A jelenség csak érzelmi reakciókat vált,
ki, ami beletörődéssel párosul. Ebből is fakadhat az, hogy a történet sokkal
inkább egy magányos férfi teljes meghasonulása - hiszen olyannyira feleslegessé válik, hogy a
holttestét a kukába dobják-, mintsem egy drogmámoros állapot abszurd leírása.
Mégis érdekes belegondolni abba, hogy lehet, hogy ez tényleg csak egy metafora,
és a groteszk helyzet valójában közvetetten a Trainspotting elődje.
A cikk az Imádom a könyveket magazinban jelent meg.
A cikk az Imádom a könyveket magazinban jelent meg.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése
Szólj hozzá!
Számít a véleményed! Írd meg kommentben és beszélgessünk egy jót!