Tom Ford 2016-os filmjében, az
Éjszakai ragadozókban a szakítás feldolgozásának sötét allegóriája mellett egy
erős modern művészetkritika is megjelenik. Noha a filmben egy olyan sík jelenik
meg, amelyben a múltban elkövetett hibák, és a jelen kiüresedett kapcsolatai
konfrontálódnak, egy olyan szerelemben, ami fájdalmas végre kárhoztatott,
érdemes megfigyelni azt az olykor csupán implicit módon közvetített bírálatot,
amely szerint a magas kultúra a 21. századra teljesen kiüresedetté vált.
Az Éjszakai ragadozók három síkon
mozgó thriller. A kerettörténetben ismerjük meg a főhősnő, Susan Morrow
kiüresedett életét és a művészethez való viszonyát, a metatörténetben egy
csontig hatoló történet elevenedik meg, amelyben egy apa elszántan harcol, hogy
felesége és lánya gyilkosai méltó büntetést kapjanak. Ez a film a filmben egy
regény cselekménye vizualizálva, amelyet többféleképpen értelmezhetünk.
Elsődlegesen egy bosszúdráma kibontakozásaként írható le a cselekménye,
amelyben minden agresszív cselekedet, és annak drámai lélektani hatása
megfeleltethető egy szakítás feldolgozásának fázisaival, azonban
értelmezhetjük úgy is, mint egy tiszta művészeti alkotás, amely
kibontakozásában az játszik szerepet, hogy a befogadó mennyire képes beleélni
magát egy adott helyzetbe. Ebben az esetben a film elsődleges jelentése is
megváltozik, mivel már nem a külső állapotok ábrázolása válik elsődleges
szemponttá, hanem az, hogy egy regény világa hogyan szippantja be az olvasót,
és az hogyan válik az általa ébresztett gondolatok rabjává. Tovább erősíti ezt
a tézist a harmadik sík amelyet Susan múltba révedése hozza létre, amelyben
tanúi lehetünk előző kapcsolata kialakulásának majd a drámai végének. Ezek
függvényében a kerettörténet több magyarázatra szorul.
Az első képkockákban egy
különleges installáció jelenik meg. Meztelen kövér nőket látunk, pompomokkal, amerikai zászlóval. Rövid táncuk
után elfeküdt kiállítási tárgyként jelennek meg Susan művészeti galériájában
egy kiállítás megnyitóján. A pop- és magas kultúra furcsa keveredése ez, hogy a
fogyasztói társadalom egy olyan kitermelt rétege jelenik meg előttünk művészeti
magaslatokba emelve, akik egyébként a társadalom céltáblájaként szerepelnek a
hétköznapokban. A művészetté váló amerikai kövér nők táncuk után mintegy alvó
Willendorfi Vénusszá válnak, miközben mi egy kiüresedett élet első szembetűnő
jegyeit fedezhetjük fel a főhősnő jelenlegi kapcsolatának ábrázolásával. Később
azonban az is kiderül, hogy Susan nem csak az életével elégedetlen, a modern
művészettel is romlik a viszonya. Ha eltekintünk az emberi elidegenedés
jelenségétől a filmben, és csak erre a szálra összpontosítunk, új jelentéssel
ruházhatjuk fel a képsorokat. Ekkor ugyanis a steril, távolságtartó környezetmegjelenítés
a modern magas kultúra allegóriájává válik, amely konfliktusba kerül a művészet
befogadójával, mecénásával. Susan folyamatosan utal arra, mennyire kiábrándult
ebből a közegből, és ebből a állapotából még egy számára nagy hatással bíró
műalkotás sem tudja kirángatni. Ha ugyanis a bosszúdrámát megfosztjuk lélektani
többletétől, és szigorúan csak a művészet egy Susan számára nagy hatással bíró
darabjaként tekintünk rá, akkor a modern társadalom egyik komoly problémájával
kerülünk szembe, nevezetesen abba, hogy a magas kultúra nem képes megszólítani a
közönségét, amely miatt a befogadó elidegenedik tőle.
Ez több kérdést is felvet. Először
is azt, hogy miképpen változott az irodalom helyzete a magas kultúrában. Nem
túlzás azt állítani, hogy a thriller a ponyvairodalom kedvelt műfaja, mivel
széles közönséget képes megszólítani a maga misztériumával, azzal, hogy egy
rejtélyt, egy bűnügyet meg kell oldani. Legalább ennyire fontos az, hogy a
thrillerben megjelenő agresszió, gyilkosságok, majd a nyomozás fokozza az
izgalmat, az ember képes teljesen elmerülni az apró részletekben, és a drámai
végkifejletben. Erre a filmben is találunk nyomokat, Susan viselkedése egyre
zavarodottabbá válik, olyannyira, hogy néha olyan dolgokat vél látni, amelyek
az általa olvasott regény világában vannak jelen. Ez értelmezhető a befogadás folyamatának ábrázolásaként is, ami azért is különösen érdekes, mert közben hűen ábrázolja a magas kultúrától megcsömörlött, az alacsonyabb kultúrába menekülő befogadó művel való viszonyát. Tágabb kontextusban értelmezve pedig a szép- és szórakoztatóirodalom közötti szakadék is megjelenik, amennyiben a magas kultúrát az egyre zárkózottabb és ezáltal a nagyközönség számára egyre népszerűtlenebb szépirodalomként, az alacsonyabb kultúrát, azaz a popkultúrát pedig az olvasó igényeit kiszolgáló szórakoztató irodalomként aposztrofáljuk.
Összességében tehát az Éjszakai
ragadozókat tekinthetjük egyfajta művészetkritikának, amely egy nagyon kényes,
de fontos problémát érint. Noha a művészet haláláról már több értekezés
született, kevés volt képes ezt a művészet valódi eszközeivel kifejezni.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése
Szólj hozzá!
Számít a véleményed! Írd meg kommentben és beszélgessünk egy jót!