Kétségkívül a Marvel Stúdió a 21.
század egyik legnagyobb hatást generáló ereje Hollywoodban. A képregényfilmek
univerzuma az utóbbi tíz évben egyre tágul, és ez nem csak a tömegfilmekben,
hanem magában a filmiparban is jelentős változást generált. A Marvel-filmek
hősei ikonná váltak, akikkel könnyű azonosulni, hiszen végtelen erejüknek és
sebezhetetlenségüknek köszönhetően képesek néhány órára minket is szuperhősökké
emelni, akiknek nem kell számlákat fizetni, és akik a leggonoszabb gonosszal is
képesek egy nagy csapással leszámolni. A Marvel lassacskán kialakította a saját
stílusát, a 21. századi igényekhez formálta a filmkészítést, egy dologról
azonban megfeledkezett, ami a Fekete Párduc című filmben rajzolódik ki a legélesebben.
A hollywoodi filmgyártás
leggyengébb pontja a reprezentáció. Amióta filmeket készítünk, azóta kell
beszélnünk arról, hogy az egyes rasszok miképpen jelennek meg. Számos
alulreprezentált társadalmi réteg van, akik mind a mai napig harcolnak azért,
hogy a filmekben, tévéműsorokban ne alárendeltként ábrázolják őket. Napjainkban
a leglátványosabb fejlődést a feminista irányzat és az afroamerikai réteget
emancipálni kívánó törekvések érték el, melyek eredményeképpen a nők egyenlő
bánásmódot, az afroamerikaiak pedig nagyobb műsoridőt és kidolgozottabb
karaktereket kaptak a filmekben.
A Marvel Fekete Párduca pedig
több szempontból is történelmi alkotás: amellett, hogy ez az első Marvel-film,
amelynek afroamerikai főhőse van, erős női karaktereket vonultat fel, hiszen
Wakanda harcosai nők, amely már önmagában is egy különleges, és mindenképpen
forradalmi újítás.
Azonban a Fekete Párduc mint műalkotás, és ezáltal mint a kulturális reprezentáció eszköze több sebből vérzik.
A film ugyan dialógusaiban és
képi világában remekül visszaidézi a képregények esztétikai vonatkozásait,
hiszen a párbeszéd tömör, lényegre törő, a hangsúly pedig nyilvánvalóan a
látványon van, ami gyakran szintén képregényszerűen jelenik meg, a film
mondandója, és lakóinak reprezentációja számos súlyos hibába ütközik. Hogy
miért? Hadd vezesselek be a posztkoloniális filmelméletbe.
Maga a posztkolonializmus az
irodalomból ered, célja az volt, hogy a gyarmatosítás után létrejött kulturális
állapotokat vizsgálja. Az irányzat az 1980-as években jelent meg, és a
kilencvenes években vált széles körben (így a filmelméletben is) használatossá.
Leegyszerűsítve, amikor egy filmet posztkoloniális szempontok szerint
vizsgálunk, arra próbálunk rájönni, hogy az adott filmben megjelenő
kisebbségeket miképpen ábrázolják. Egy szembetűnő példa erre az indiánok esete,
akiket a korai westernekben gyakran egy végletekig gonosz, minden amerikait
lemészároló, kulturálatlan, buta népként jelenítettek meg, de a kritikus pont
például a nők, vagy jelen esetben az afroamerikaiak és az afrikai törzsek,
globálisan pedig a gyarmatosítás során alárendelt népek reprezentációja. A
posztkoloniális filmelmélet legégetőbb kérdése tulajdonképpen az, hogy
milyennek akarjuk ábrázolni az adott kisebbséget, milyen kulturális háttérrel
rendelkeznek, és mennyire tudjuk ezt befogadni.
És innen fakad a probléma
gyökere.
A Fekete Párduc alapja az azonos
című képregény, amely 1966-ban jelent meg. Forradalmi jelentőségét nem vitatom,
azonban a Fekete Párduc ennek ellenére követ el súlyos hibákat,
legalábbis ami az ábrázolásmódot illeti. Wakanda egy technikailag rendkívül
fejlett ország, amelyet azonban titokban tartanak, hogy a technológiájuk a
világ és a többi fejletlen afrikai ország előtt is rejtve maradjon. Noha
az országban szinte a fogkefe is vibrániumból van, a törzsi kultúra még mindig
erősen jelen van, amelyet T’Challa beavatási szertartásakor figyelhetünk meg a
leglátványosabban. Az, hogy a törzsi folklór és hagyományrendszer keveredik a
modernitással, minden kultúra sajátja, az azonban, hogy a kettő között ekkora
szakadék van, már vagy egy jól átgondolt írói döntés (amit erősen kétlek), vagy
egy súlyos ábrázolásmódbeli hiba. A huszonegyedik században, ilyen technológiai
fejlettség mellett még mindig szükség van arra, hogy a feketéket kvázi
ősemberként, félmeztelenül, egymással botokkal harcoló lényekként
ábrázoljuk? Ezt fokozza tovább az az
ábrázolásmód, amely a wakandaitól alsóbbrendű (száműzött) népekre terjed ki, akik szinte
majomként makognak csataüvöltés gyanánt. (A wakandai nyelvhasználat filmbe emelésétől már eltekintek, hiszen már megszokhattuk, hogy két nem angol anyanyelvű fél akkor is angolul beszélget egymással, amikor senki más nincsen a környezetükben.)
Ha engedékeny akarok lenni, akkor
ezt azzal magyarázom, hogy a törzs erős identitástudattal rendelkezik, ezáltal
híven ápolja szokásait, hagyományait. Azonban – hogy még két mondatot ejtsek a
kulturális reprezentációról – a szerzők hamis alapokra építkeznek, hiszen
ahogyan erre egy barátom rámutatott, a filmben megjelenő istenségek nem a
fekete afrikai, hanem az egyiptomi és a hindu kultúra részei. Ez pedig tovább
fokozza azt a felszínességet, amely az egész filmet jellemzi.
Noha azt állítottam, hogy a film
másik legnagyobb erénye, hogy erős női karaktereket vonultat fel, hiszen
Wakanda elitalakulata női harcosokból áll, maguk a karakterek kidolgozatlanok,
a hangsúly a fizikai erejükön, és megjelenésükön van. A harcosoktól azt
várhatnánk el, hogy megfelelő öltözetben vágjanak neki a csatának, amelyhez
elengedhetetlen a teljes testet borító ruházat, páncélzat. Itt azonban igazi harcra alkalmatlan szoknyában, és alkalomadtán
csak az elsődleges nemi jellegeket takaró ruházatban vágnak neki a harcoknak,
ami nem sokban különbözik attól, amitől a legtöbb feminista filmkészítő
elhatárolódik: hogy bikiniben, vagy erősen alulöltözötten ábrázolja a női
karaktereket.
A legnagyobb problémám azonban
mégis a mű üzenetével volt, a kulturális reprezentáció hibáit ugyanis
betudhatjuk annak, hogy a filmkészítők nyilvánvalóan a kevésbé művelt amerikai
nézőknek szánták ezt a filmet. Az azonban, ahogyan a wakandai vezetők a film
során viselkednek, erkölcsileg erősen megkérdőjelezhető. A mű egyik
alapkonfliktusa, hogy Wakanda önző, amelynek következményeképpen többmillió
ember haláláért is felelős, hiszen nyomorban hagyták szomszédaikat, akiknek az éhínség
mellett is számos problémával kell megküzdeniük. Amikor a wakandai vezetők úgy
döntenek, tényleg segítenek a rászorulókon, azt egy pillanatra azt
gondolhatnánk, hogy az afrikai kontinens nyomorát próbálják meg konszolidálni,
azonban sokkal képmutatóbb módon az adakozást az Egyesült Államokban, egy los
angelesi városrészben kezdik meg Hollywood mellett.
Ugyan nyilvánvaló, hogy nem
terhelhetjük egyetlen országra Afrika összes gondjának megoldását, jelzésértékű
és példamutató lenne, ha egy olyan ország, mint Wakanda ledobva az önzés
giccses ruháját, elindítaná a hatékony is tényleges segítségnyújtás folyamatát.
Azzal ugyanis, hogy megosztják technológiájukat egy fejletlenebb országgal,
lehetőséget adnak, hogy saját gazdaságot hozzon létre, hiszen a tudományos és
technikai fejlődés fejlesztené az oktatást, és a 21. századba emelné a
szomszédos nyomorgó országokat, akik immáron nem egy folytonos segélyre
szoruló, szánnivaló, jelentéktelen államok lennének, hanem a fejlődés hatására
esetlegesen tényleges politikai tényezővé válhatnak.
A wakandai vezetők ezzel szemben
néhány szomorú afroamerikai srácot kezdenek támogatni, amely szintén jelzésértékű,
hiszen ezzel a segítséggel reményt adnak arra, hogy egy napon kitörve a bűnözés
és a kábítószerek fogságából önmaguk szuperhőseivé váljanak, azonban egy olyan
országban – és városban – élnek, ahol hátrányos helyzetük ellenére is az
emberiség azon 10%-ába tartoznak, ahol az összkomfort és az internetszolgáltatás
egyszerre elérhető.
A felsorolt hibákért azonban nem feltétlenül a film készítőit kell okolni. Az alapmű ugyanis egy 1966-ban készült képregény, amely – forradalmisága ellenére – kiválóan tükrözi az afroamerikai reprezentáció aktuális ideológiáit, és az ebből fakadó kulturális tévesztéseket. A film amúgy a maga zsánerében is rendhagyóbb, inkább hasonlít egy kémfilmre, mint a megszokott Marvel filmekhez, ami jót is tesz neki, illetve a törzsi ihletésű zene is jó atmoszférát teremt, azonban, amikor egy forradalminak kikiáltott filmről beszélünk, érdemes egy percre leszedni a piedesztálról, és más szemszögből is megvizsgálni. Summa summarum, a film maga az egyént kívánja megszólítani, azonban nem bújhat ki társadalmi felelősségvállalás alól, ehhez pedig még erősebb szemléletváltásra van szükség. Legalábbis ami a filmkészítőket illeti.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése
Szólj hozzá!
Számít a véleményed! Írd meg kommentben és beszélgessünk egy jót!