Interjú Gergely Melindával


Gergely Melinda neve nem lehet ismeretlen a blog rendszeres olvasói számára. Az Új életre ébredve szerzőjével arról is beszélgetünk, hogy milyen nehézségekkel jár Erdélyben magyar nyelven alkotni, hogy milyen volt a regényei fogadtatása, és hogy kipróbálná-e magát a költészet világában.

Mi terelt az irodalom útjára? Voltak olyan nagy művek vagy alkotók, akik nagy hatást gyakoroltak rád?
Fotó: Gergely Melinda

Már gyerekkoromban is hatalmas képzelőerővel rendelkeztem. Mindig is vonzott a fantáziavilág. Nekem a valóság valahogy  sosem volt elég jó, képzeletben pedig oda repülhettem, ahová csak akartam, tér, idő, korlátok nélkül. De az igazi áttörést az jelentette, amikor rájöttem, hogy mindazt, amit gondolatban elképzelek, azt le is tudom írni. Igazából két olyan író, költő és mű volt, ami kifejezetten nagy hatást gyakorolt rám. Mivel én román irodalmat tanultam, ezért Mihai Eminescu versei, ezek közül is Az estcsillag volt az, ami igazán magával ragadott, később pedig Liviu Rebreanu Akasztottak erdeje című regénye.

Erdélyben élsz és ott is alkotsz. Mi a legnagyobb nehézség, amivel szembesültél eddig írói pályafutásod során? Mennyire nehéz magyar nyelvű alkotóként érvényesülni?

Nekem a legnagyobb nehézséget az okozta, hogy elinduljak. Nagyon régóta írok, de valahogy sosem volt bátorságom megmutatni másoknak. Az első két regényem füzetekbe írtam, mivel nem hogy internet hozzáférésem, de még gépem sem volt. Aztán kiadót találni a már begépelt könyvemnek, úgy, hogy fogalmam sem volt arról hol keressem, vagy mihez kezdjek. Teljesen a sötétben tapogatóztam. De talán az igazi kihívás mégis, az volt, hogy nyilvánosságra hozzam, amikor végre megjelent. Ennek ellenére az ismerőseim körében nagy sikert aratott. Talán annyiban nehezebb itt érvényesülni, hogy kisebb az olvasótáborom, mintha románul jelent volna meg, és lényegesen nehezebb eljutni az olvasókhoz is.

Az Új életre ébredve egy különleges szerelmi történet, amely fontos kérdéseket is feltesz az életről. Hogyan született meg a regény alapgondolata, és mi vett rá a folytatásra?

Sokat játszadoztam akkoriban a gondolattal, hogy milyen lenne új életet kezdeni, mindent elölről, emlékek nélkül, még ha csupán egy pár hónap erejéig is. Persze a regény végül több kisebb történet ötvözetéből született meg. Igazából nem folytatásos regénynek indult, csak a kiadó választotta két kötetre. Természetesen két részből állt a történet eredetileg is, de nem volt megszakítás. A második részt először egészen másmilyennek képzeltem el, körülbelül épp az ellenkezője történt benne, mint ahogy terveztem.

Milyen volt a regények fogadtatása?

Eddig mindenki pozitívan vélekedett róluk. Az első rész megjelenése itt mindenkit meglepetésszerűen ért, mivel azt sem tudták, hogy írok. A második részt viszont kifejezetten türelmetlenül várták. És ez nagyobb sikert aratott, mint az első. Bár olyan is akadt, aki teljesen más folytatásra számított ezért egyáltalán nem nyerte el a tetszését.

Gergely Melinda eddig megjelent regényei

Szerinted mitől lesz jó egy romantikus regény? Mi kell ahhoz, hogy egy ilyen történet egyedi és érdekes legyen?

Szerintem egy romantikus regény attól lesz igazán jó, ha a szerelmi szálak mellett maga a történet is magával ragad. Egyáltalán nem mindegy, hogy a két főhős, hogyan talál egymásra, milyen nehézségekkel néz szembe. Egy történet magától az írótól lesz egyedi és érdekes, attól ahogy megírja, hisz a szívének egy kis darabkáját vési bele. És nincs két egyforma ember, ahogy két egyforma író sincs. Mindenki másképp látja a világot és ennélfogva a saját elképzelései szerint is írja meg.

Íróként már letetted a névjegyedet, de mi a helyzet a lírával? Elképzelhetőnek tartod, hogy a jövőben esetleg a verseidből is összegyűlik egy kötetre való?

Már összegyűlt egy kötetre való versem, de kétlem, hogy valaha meg fog jelenni. Régebben sokat írtam, leginkább amikor mélyponton voltam. A verseim talán egy kétségbeesett lány segélykiáltásaira hasonlítanak, amelyet elnyel a sötétség. Szóval túl személyesek, hogy valaha nyilvánosságra hozzam őket.

Mi az írói hitvallásod? Mi az az üzenet, amit a műveid segítségével közvetíteni szeretnél?

Mindegyik regényemnek más és más üzenete van. A már megjelent műveimnek talán több is.  Szeretném, ha az emberek elgondolkodnának az életen. Túl sok dolog változott ebben a világban, rövid idő alatt. Azok az értékek, amikben én még mindig hiszek: becsület, tisztesség, feltétel nélküli szeretet, mintha lassan kezdenének elveszni. Valahogy ezeket szeretném visszahozni a mindennapokba a regényeim által.

Vannak-e további regényötleteid?

Rengeteg ötletem van. Jelenleg négy regényt írok és további négyet már befejeztem, ezek közül kettő egy sorozat első része. Van közöttük fantasy, kaland, romantikus és családregény is. De ezeknek a megjelenésére egyelőre várni kell.

ELÉRHETŐSÉG:



Megjegyzések