Viselj irodalmat!

Az utóbbi időben egy újfajta kultúrforradalom indult útjára. Az elmúlt egy időszakban három olyan divatmárka is megjelent  a hazai piacon, amelyek legfőbb célja a költészet és az irodalom népszerűsítése.  

Az öltözködésünkkel üzenünk a világnak. Meg akarjuk mutatni a stílusunkat, feliratokkal, mintákkal fejezzük ki hitvallásunkat. Egy póló üzenetére felfigyelünk, ha egy kicsit is azonosulunk vele, azonnal megvásároljuk, és büszkén kürtöljük szét a nagyvilágban minden létező felületen. Miért ne népszerűsíthetnénk az irodalmat is a pólóinkon? Ez ugyanis talán az egyik legfontosabb ruhadarabunk, ez fejezi ki legjobban a személyiségünket, ez az első, amit megjegyeznek, ez lehet talán a legalkalmasabb arra, hogy a kultúrát offline is népszerűvé tegye. A következőkben bemutatok  olyan magyar márkát, amelyek eltökélt célja az irodalom és a költészet népszerűsítése egy olyan világban, amely alapvetően a divat és az öltözködés körül forog. 

Vates


A Vates idén ősszel már a második kollekcióját dobta piacra. A férfi és női kollekció mellett már vászontáskákat is vásárolhatunk tőlük, pólóikon pedig  többek között Fodor Ákost, Petri Györgyöt, Ady Endrét és József Attilát is megtalálhatjuk. Az idézetes ruhadarabok megálmodója Csányi Péter és Bárány Bence, alapelvük pedig az, hogy összekössék a kultúrát az öltözködéssel, hogy a pólóinkon megoszthassuk azt, ami fontos nekünk. A pólókon az idézetek mellett a szerzők egyedi grafikája is megjelenik, ami néha kifejezetten humoros, hiszen elénk tárul Karinthy Frigyes és Kosztolányi Dezső "bromance"-a is, amely modern kontextusba helyez egy megkerülhetetlen és fontos irodalmi tényt. A Vates azonban nemcsak a pólói miatt különleges, ugyanis lehetőséget és felületet biztosít fiatal feltörekvő szerzők számára műveik megosztására is, amellyel egy új közösséget teremtenek, és a modern eszközök segítségével őrzik és gyarapítják a kultúrát.

Forrás: Vates Facebook

Simple On You


A Simple On You (SOY) célja hasonlatos a Vateséhez, hiszen az ezek a pólók is versrészleteket osztanak meg a világgal. A SOY a Barátok közt egykori szereplője, Szabó Erika nevéhez kötődik, a márka pedig egy kisebb családi vállalkozás, hiszen az öccsével és a sógornőjével álmodták meg. Az idézetekhez készült grafikák önálló műalkotásként jelennek meg a pólókon, amely az irodalomnépszerűsítést egy teljesen új szintre emeli, hiszen a kortárs művészetbe emeli, ezzel pedig akár egy teljesen új értelmezési lehetőséget is adhat. A SOY éppen most dobta piacra a férfi kollekcióját is, így akár már a párunkat is meglephetjük karácsonyra.

Forrás: Simple On You Facebook

Költér


A Költér a legfrissebb a piacon. A megalkotója, Somogyi Imre az Instagramon indította el irodalomnépszerűsítő vállalkozását még 2017-ben, amire nagyjából azonnal felfigyeltem. A magyar költők versidézeteit egyedi grafikákkal tette még színesebbé. 2019 november 11-én pedig Tari Bálinttal karöltve bemutatta az első kollekcióját, amely pólókból, vászontáskákból és tornazsákokból áll. A célja az, hogy a követőkkel együtt arra buzdítsa az embereket, hogy több verset olvassanak, amelyre a közösségi média mellett már a pólók üzeneteivel is buzdít. 

Forrás: Költér Facebook

Ti mit gondoltok az új divatirányzatról? Viselnétek a kedvenc idézeteiteket?

Megjegyzések