" A regényt nem írják, hanem feljesztik." - ezt vallja Vándor Gábor, aki elárulta, ő hogyan veti papírra a történeteit, de beszél a kedvenc szerzőiről és műfajairól, és arról is, mi terelte az írás útjára.
Mondj röviden pár szót magadról!
Öreg vagyok, de mégse.
Van olyan téma vagy műfaj, amit különösen kedvelsz?
Itt a narratív műfajok közül kell válogatni nyilván. A kalandos
történeteket, filmeket és a filmek spin
off regényeit, leírásait szeretem. A
fantasy mindig közel állt hozzám. Sci-fi is érdekelt, Verne Gyulával kezdve.
Aztán Kucka Péter elvette tőle a kedvem. Átvettem a mondást: a történelem hazugság,
a tudomány szemfényvesztés. Maradok a fantasy területén, tudománytól vagy
történelemtől nem zavartatom magamat.
Hogyan szeretted meg az irodalmat?
Nagypapa mondott és olvasott meséket. Ahogy végig tudtuk
ülni a Diótörőt, szüleim rendszeresen vittek moziba és színházba. Amint
megtanultam olvasni, földúltam a házat picétől a padlásig, hogy elolvassak
mindent (újságot is). Kőszívű ember fiait hatszor elolvastam. Visszagondolva
nagyon jól meg lehet tanulni belőle a több szálon futó történetvezetést, a cliffhangert,
stb. Jókai újságokba írt, folytatásokban. Akkoriban az újságokat nem az
anyázás, hanem az irodalom (pl. a folytatásos regények) miatt vették. Krúdy vagy
Móricz is a folytatásosokból élt, többek között.
Mikor írtad az első műved?
Ötödikben írtam és előadtam egy bábjátékot. Elég nagy
botrány lett belőle, a diri beszélőre hívta az osztályfőnököm. Vacak volt.
Honnan inspirálódsz? Kik a kedvenc íróid, költőid?
Sokat olvastam, mert az egyetemen a gyorsolvasás létkérdés
volt. Az olvasás sebességét fejleszteni és fenntartani ugyanúgy szükséges, mint
például a futást.
Írók: Joseph Conrad, Daniel Defoe, Stanislaw Lem, Julius Caesar,
Kákosi László, Arnold van Gennep, Peterdi Pál. Költők: Kalevala, Varjas János, Vincze József, Weöres Sándor.
Ezek a szerzők állandóan előttem vannak a polcon.
Könyvtárból szakirodalmat hozok ki legtöbbször, mert a szépirodalmi könyvek
sokszor felbosszantanak. Nobel díjasokat kerülöm, kész időpocsékolás. Pusztai Andrea mondta, hogy írás
közben nem olvasható más műve. Elveszi az önbizalmat, az ihletet, az írásra
fordítható időt, a lendületet és az egyéniséget. Ugye? Inspirál kezdetektől a népmese és a filmek. Kilencvenes
években divat volt a szerepjáték, abból is tanultam sokat.
- Mi volt a legnagyobb akadály, amellyel íróként valaha
szembe kellett nézned? Mennyire volt nehéz elindulnod az írói pályán?
Nem volt nehéz. Rájöttem, hogy nem alulírott és keltmintfent
a stílus, hanem úgy kell írni: ahogy beszélek. Azóta szakdolgozat, hivatali
levél, műszaki leírás, regény vagy forgatókönyv írása nem probléma.
Mi az írói hitvallásod? Mi az az üzenet, amit a
műveid segítségével közvetíteni szeretnél?
Nem vagyok szocreál propagandista. Azt üzenem a nyájas
olvasónak, hogy élvezze: amit írok, és máskor is vegye meg a könyvemet.
Mit gondolsz, van olyan tanács, amit kezdőként
érdemes megfogadni? Ha igen, mi az?
Könyvek vesztettek a filmmel szemben, film vesztett a
tévésorozattal szemben. A történetvezetés és a stílus miatt. Az olyan 600
oldalas könyvek, amit egy vesegörcsről írtak: felejthetők.
A tévésorozatokról lehet szakirodalmat szerezni, vagy
tanfolyamot hallgatni. Nekem Krigler Gábor (folyt. köv.) című könyve jött be.
A regényt nem írják, hanem fejlesztik. Első lépés a szinopszis. Ez a szabatos leírása a történetnek
fél oldalon. Nem tévesztendő össze az Aranymosáson elvárt szinopszissal, mert
az … más. Ezután föl kell vázolni a treatmentet 3 – 5 oldalon. Ez egy
olyan szöveg, mint amit Verne ír a fejezetek elején:
Jégvihar – kormányos és kapitány összekap – elfogyott a rum – szakács megdugja
a kuktát – hogyan kell tűzoltó csomót kötni – feltűnik egy kalózhajó.
Ha napjainkban játszódik a történet, akkor nincs gond. Ha
nem, akkor ki kell dolgozni a háttérvilágot. A karaktereket is ki kell
dolgozni, ehhez az Egri féle karakterlap nagyon bevált. Én rajzokat,
jelmezterveket és látványterveket is készítek. Ezek után el lehet kezdeni az írást. A treatment szavait
vagy mondatait fejlesztem bekezdésekké, majd fejezetekké. A párbeszédet szúrom
be utoljára. Írás közben és írás végén elemzem a szereplők fejlődését,
egymás közötti viszonyának alakulását. Készítek enciklopédiát, láb és
széljegyzeteket. Ellenőrzöm az oksági összefüggéseket, ellentmondásokat
kiküszöbölöm. Aztán jön a szerkesztés, helyesírás ellenőrzés, stb. A videoklipek tömörségét is előnyben részesítem az operák
lassú hömpölygésével szemben. De ez már tényleg egyéni.
- Mik a jövőbeli terveid?
Ki fogom tanulni az animációt, a videó szerkesztést. A
blogregény formátumot is meg kell tanulnom.
Fotó: Vándor Gábor
A teaserben az van, hogy papírra vetem a történetet.
VálaszTörlésA nagy mű természetesen nálam is a PC-ben fejlődik, de a papír sincs az eljárásból kizárva. Állandóan hordok magamnál kis füzetet, amibe felírom a mondatokat, ötleteket, részleteket. Nem bízok annyira a memóriámban.
Rajzokat is készítek karakterekről, helyszínekről, stb. Egyes részleteket storyboardon is megtervezek. Fiatalok ezt már tabletre maszatolják, én maradok a papírnál.