" A regényt nem írják, hanem fejlesztik" - interjú Vándor Gáborral

" A regényt nem írják, hanem feljesztik." - ezt vallja Vándor Gábor, aki elárulta, ő hogyan veti papírra a történeteit,  de beszél a kedvenc szerzőiről és műfajairól, és arról is, mi terelte az írás útjára.

Mondj röviden pár szót magadról!

Öreg vagyok, de mégse.

Van olyan téma vagy műfaj, amit különösen kedvelsz?

Itt a narratív műfajok közül kell válogatni nyilván. A kalandos történeteket, filmeket és a filmek spin
off regényeit, leírásait szeretem. A fantasy mindig közel állt hozzám. Sci-fi is érdekelt, Verne Gyulával kezdve. Aztán Kucka Péter elvette tőle a kedvem. Átvettem a mondást: a történelem hazugság, a tudomány szemfényvesztés. Maradok a fantasy területén, tudománytól vagy történelemtől nem zavartatom magamat.

Hogyan szeretted meg az irodalmat?

Nagypapa mondott és olvasott meséket. Ahogy végig tudtuk ülni a Diótörőt, szüleim rendszeresen vittek moziba és színházba. Amint megtanultam olvasni, földúltam a házat picétől a padlásig, hogy elolvassak mindent (újságot is). Kőszívű ember fiait hatszor elolvastam. Visszagondolva nagyon jól meg lehet tanulni belőle a több szálon futó történetvezetést, a cliffhangert, stb. Jókai újságokba írt, folytatásokban. Akkoriban az újságokat nem az anyázás, hanem az irodalom (pl. a folytatásos regények) miatt vették. Krúdy vagy Móricz is a folytatásosokból élt, többek között.

Mikor írtad az első műved?

Ötödikben írtam és előadtam egy bábjátékot. Elég nagy botrány lett belőle, a diri beszélőre hívta az osztályfőnököm. Vacak volt.

Honnan inspirálódsz? Kik a kedvenc íróid, költőid?

Sokat olvastam, mert az egyetemen a gyorsolvasás létkérdés volt. Az olvasás sebességét fejleszteni és fenntartani ugyanúgy szükséges, mint például a futást.
Írók: Joseph Conrad, Daniel Defoe, Stanislaw Lem, Julius Caesar, Kákosi László, Arnold van Gennep, Peterdi Pál. Költők: Kalevala, Varjas János, Vincze József, Weöres Sándor.
Ezek a szerzők állandóan előttem vannak a polcon. Könyvtárból szakirodalmat hozok ki legtöbbször, mert a szépirodalmi könyvek sokszor felbosszantanak. Nobel díjasokat kerülöm, kész időpocsékolás. Pusztai Andrea mondta, hogy írás közben nem olvasható más műve. Elveszi az önbizalmat, az ihletet, az írásra fordítható időt, a lendületet és az egyéniséget. Ugye? Inspirál kezdetektől a népmese és a filmek. Kilencvenes években divat volt a szerepjáték, abból is tanultam sokat.

- Mi volt a legnagyobb akadály, amellyel íróként valaha szembe kellett nézned? Mennyire volt nehéz elindulnod az írói pályán?

Nem volt nehéz. Rájöttem, hogy nem alulírott és keltmintfent a stílus, hanem úgy kell írni: ahogy beszélek. Azóta szakdolgozat, hivatali levél, műszaki leírás, regény vagy forgatókönyv írása nem probléma.

Mi az írói hitvallásod? Mi az az üzenet, amit a műveid segítségével közvetíteni szeretnél?

Nem vagyok szocreál propagandista. Azt üzenem a nyájas olvasónak, hogy élvezze: amit írok, és máskor is vegye meg a könyvemet.

Mit gondolsz, van olyan tanács, amit kezdőként érdemes megfogadni? Ha igen, mi az?

Könyvek vesztettek a filmmel szemben, film vesztett a tévésorozattal szemben. A történetvezetés és a stílus miatt. Az olyan 600 oldalas könyvek, amit egy vesegörcsről írtak: felejthetők.
A tévésorozatokról lehet szakirodalmat szerezni, vagy tanfolyamot hallgatni. Nekem Krigler Gábor (folyt. köv.) című könyve jött be. 

A regényt nem írják, hanem fejlesztik. Első lépés a szinopszis. Ez a szabatos leírása a történetnek fél oldalon. Nem tévesztendő össze az Aranymosáson elvárt szinopszissal, mert az … más. Ezután föl kell vázolni a treatmentet 3 – 5 oldalon. Ez egy olyan szöveg, mint amit Verne ír a fejezetek elején: 
Jégvihar – kormányos és kapitány összekap – elfogyott a rum – szakács megdugja a kuktát – hogyan kell tűzoltó csomót kötni – feltűnik egy kalózhajó.

Ha napjainkban játszódik a történet, akkor nincs gond. Ha nem, akkor ki kell dolgozni a háttérvilágot. A karaktereket is ki kell dolgozni, ehhez az Egri féle karakterlap nagyon bevált. Én rajzokat, jelmezterveket és látványterveket is készítek. Ezek után el lehet kezdeni az írást. A treatment szavait vagy mondatait fejlesztem bekezdésekké, majd fejezetekké. A párbeszédet szúrom be utoljára. Írás közben és írás végén elemzem a szereplők fejlődését, egymás közötti viszonyának alakulását. Készítek enciklopédiát, láb és széljegyzeteket. Ellenőrzöm az oksági összefüggéseket, ellentmondásokat kiküszöbölöm. Aztán jön a szerkesztés, helyesírás ellenőrzés, stb. A videoklipek tömörségét is előnyben részesítem az operák lassú hömpölygésével szemben. De ez már tényleg egyéni.

- Mik a jövőbeli terveid?

Ki fogom tanulni az animációt, a videó szerkesztést. A blogregény formátumot is meg kell tanulnom.

Fotó: Vándor Gábor

Olvasd el Vándor Gábor Macskaszem című regényét ITT, kövesd a Facebookon ITT, és nézd meg rajzait, képeit ITT és ITT.





Tetszett a bejegyzés? További tartalmakra vágysz? Kövess a Facebookon és az Instagramon!


Megjegyzések

  1. A teaserben az van, hogy papírra vetem a történetet.
    A nagy mű természetesen nálam is a PC-ben fejlődik, de a papír sincs az eljárásból kizárva. Állandóan hordok magamnál kis füzetet, amibe felírom a mondatokat, ötleteket, részleteket. Nem bízok annyira a memóriámban.
    Rajzokat is készítek karakterekről, helyszínekről, stb. Egyes részleteket storyboardon is megtervezek. Fiatalok ezt már tabletre maszatolják, én maradok a papírnál.

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Szólj hozzá!

Számít a véleményed! Írd meg kommentben és beszélgessünk egy jót!