"Azt hiszem, lélekben örökre gyerek maradok" - interjú Fróna Zsófiával

Az írói pályán elindulni és érvényesülni egyáltalán nem könnyű. Ma már nem elég egy jó mű, ha a megfelelő marketing hiányában nem tud eljutni az olvasókhoz. Bemutatkozó interjúsorozatomban olyan alkotókat mutatok be, akiket ugyan még nem ismerünk, mégis érdemesek a nagyobb figyelemre. Ma Fróna Zsófiát kérdeztem.




Mondj röviden pár szót magadról!

Fróna Zsófiának hívnak, ezen a néven is publikálok. Klasszika-filológia szakon végeztem és az ott szerzett tudás egy részét fel is használom írás közben. Már lassan hét éve élek Angliában a párommal. Szerintem ezért is választottam Angliát helyszínnek a könyvemben. Egyébként, azt hiszem, az átlagosnál is átlagosabb életem van. Nem sok mindent tudok elmondani magamról. Mindig is szerettem történeteket kitalálni, szóval várható volt, hogy az egyiket egyszer csak leírom majd.

Van olyan téma vagy műfaj, amit különösen kedvelsz?

Nagyon szeretem a fantasyt írni is, olvasni is, nézni is. De a krimit is kedvelem, meg a misztikus, természetfeletti témát is. És szeretem a meséket is, azokat bármikor szívesen megnézem. Azt hiszem, lélekben örökre gyerek maradok. Továbbá szeretem az animéket, amik sokak szemében szintén csupán mesék, de azért, aki ismeri őket az tudja, hogy ez így ebben a formában nem igaz. Igen, rajzolják őket, de nagyon sok olyan anime van, ami olyan messze van a meséktől, amennyire csak lehet.

Hogyan szeretted meg az irodalmat? Mikor írtad az első műved?

Az irodalmat mindig is szerettem. Anyukám nagyon szeretett olvasni, és ezt rám is rám ragasztotta. Az első művemet még gimis koromban írtam, de az borzasztóan rossz lett. El is kallódott az évek során, amit annyira nem bánok. Mindenkinek jobb, hol eltűnt. Amire már komolyabban lehet műként gondolni azt 2017-ben kezdtem el, és a végleges formája most jelent meg Július 15-én a NewLine kiadó gondozásában. Egyelőre csak ebook formában, de tervben van a nyomtatott megjelenés is.

Honnan inspirálódsz? Kik a kedvenc íróid, költőid?

Zenehallgatás közben szoktam inspirálódni, de ihletet sok minden adhat, könyv, anime, film, vagy csak sétálok az utcán és látok valamit, amiről beugrik egy történet. Kedvenc íróim és költőim nincsenek, mert én mindig elsősorban a művet nézem. Ha elolvasok egy könyvet, és nagyon tetszett, akkor utánanézek az írónak, de egyébként nem szoktam nézni, hogy ki írta. Így például az sem foglalkoztat, hogy magyar író az illető vagy sem. Sokan vannak úgy vele, hogy magyar írótól nem olvasnak, hogy miért, azt nem tudom. Na, bennem ilyen nincs.

Mi volt a legnagyobb akadály, amellyel íróként valaha szembe kellett nézned? Mennyire volt nehéz elindulnod az írói pályán?

A legnagyobb akadálynak a diszlexiát, diszgráfiát és diszkalkuliát tartom, bár az utolsó az írás szempontjából nem számít. Ezek komoly gátat képeztek bennem, és a ma napig görcsösen figyelem a helyesírásom (és még így is ejtek hibákat). Ezt leszámítva nem volt nehéz elindulnom az írói pályán, mert mindig is nagy álmom volt. Bár az életem nem úgy alakult, hogy már akkor elkezdjem, amikor rájöttem, hogy ezt szeretném csinálni, de szerintem nem is baj. Mostanra megértem rá, hogy az az író legyek, aki lenni szeretnék.

Mi az írói hitvallásod? Mi az az üzenet, amit a műveid segítségével közvetíteni szeretnél?

Bár fantasykat írok, amik látszólag csupán csak szórakoztatnak, de minden írásomban az emberi természetre fókuszálok. Különféle érzelmeket, kapcsolatokat, élethelyzeteket írok meg, és bár ez nem feltűnő mégis bennük van az az üzenet, hogy mindenkit olyannak kell elfogadni, amilyen.
Mit gondolsz, van olyan tanács, amit kezdőként érdemes megfogadni? Ha igen, mi az?
Az első változat mindig rossz. Ez egy alapigazság. Nincs olyan író a földön, aki elsőre olyat ír, hogy az egyenesen mehet a nyomdába. Én a kezdőknek azt tudom tanácsolni, hogy mindenképp keressenek fel egy szakembert, aki segít jobbá tenni a szövegüket. Én is így tettem, és nem bántam meg. Nekem Nádasi Krisz segített, és nagyon sokat tanultam tőle.

Mik a jövőbeli terveid?

Még többet írni. Most még csak az első kötet jelent meg A fegyverforgató sorozatból, amit négy kötetesnek szánok, de máris rengeteg történetötletem van. Sok ötletem A fegyverforgatóhoz kapcsolódik, mert például szeretnék előzménytörténetet is, és a második kötetben megemlítek egy könyvet, amit szintén szívesen megírnék. Ezt elég nagy kihívásnak érzem már most, mert az ókori Perzsában játszódik, és szeretném majd nyelvezetében is annyira korhűn megírni, amennyire csak lehet. Ezen felül már nagyjából hét másik regényötletem is van. Szeretném a gondolataimat élvezetes fantasykba burkolva megosztani az emberekkel. És remélem, hogy kellemes kikapcsolódást nyújtanak majd a könyveim.

KERESD ZSÓFIÁT A FACEBOOKON IS!



Tetszett a bejegyzés? További tartalmakra vágysz? Kövess Facebookon Instagramon,  YouTube-on és Twitteren!

Lennél a mecénásom? Hívj meg egy kávéra Patreonon! 


Megjegyzések