Szövegíró, újságíró, blogger, anyuka, feleség, virtuális asszisztens - felsorolni is nehéz, mi mindennel foglalkozik Mayerné Répási Adrienn, a ReAd-blog tulajdonosa, akivel beszélgetünk a bloggerlétről, a szövegírásról, elmondja, mit is csinál egy virtuális asszisztens, és azt is, hogyan próbál érvényesülni szabadúszó vállalkozóként.
Mayerné Répási Adrienn vagyok. Szövegíró, újságíró, blogger
és háromszoros anyuka, feleség. Vidéken lakom, az ország közepén egy igazán
mesebeli kisvárosban, Hajóson.
Bloggerként, szövegíróként, marketingesként, virtuális
asszisztensként és édesanyaként is helytállsz nap, mint nap. Hogyan tudod
összehangolni a feladataidat? Mi a legnagyobb nehézség?
A legnagyobb nehézséget az időbeosztás okozza. Felőlem simán
tarthatna egy nap 24 óra helyett 36-ból. Nehéz arra odafigyelni, hogy minden
elkészüljön, mindenhova odaérjünk, mindhárom gyerekre egyforma időt tudjak
szentelni és a háztartás se ússzon el, az olvasással és a munkával is haladjak.
Ha pedig jut egy kis idő pihenésre, sportra, festésre, horgászásra, kirándulásra
a szabadban, akkor az már egy nagyon jó nap volt, jól kimaxolva!
Közel nyolc éve blogolsz aktívan. Mi vett rá, hogy blogot
indíts, mik voltak akkoriban a témáid?
Rengeteget olvastam, ami havi 30 könyvet jelentett
körülbelül. Egy idő után nem tudtam, mi az, amit olvastam már és mit nem. Ekkor
elkezdtem papíron majd később blogon vezetni az olvasmányaim, a könyvekről a
benyomásaim. A Moly.hu egy nagyon aktív közösség, kifejezetten olvasók számára.
Ott láttam először blogot. És ott állt össze az első blogger csapatom, melyben
részt vehettem, lehetőséget kaptam én is publikálni. Egy idő után kinőttem,
megalapítottam az első saját blogom. Az szintén könyves blog volt. Majd szépen
a következőt és a következőt. A Jelenlegi a ReAd-blog a harmadik saját kis játszóterem.
Mi a helyzet most? Változtak azóta a témáid? Mi az, ami most
a legjobban foglalkoztat?
A második blogom azért indítottam, mert a könyves témákon
kívül szerettem volna írni három gyermekes, nagycsaládos tapasztalatainkról is.
Ehhez jöttek a további témák, amik foglalkoztattak aktuálisan. A
környezetvédelem, a női lélek, a női vállalkozók, vállalkozások világa. Ezek ma
is a fontos témáim.
Én leginkább a könyves bloggerek világából ismerlek téged.
Recenziókat írsz, szerzőkkel készítesz interjúkat és könyvmarketinggel is
foglalkozol. Mit gondolsz, mi most a könyves marketing legnagyobb nehézsége?
Hogyan segíthetnek rajta a bloggerek?
Hatalmas a zaj. Naponta több száz jobbnál-jobb könyv jelenik
meg külföldön és hazánkban egyaránt. Eljuttatni az olvasókhoz egy kisebb kiadó,
egy hazai író, egy mesekönyv, egy első könyves szerző, kevésbé ismert könyvét
nagyon nehéz. Valamivel ki kell tűnni a tömegből. Meg kell szólítani az olvasókat.
Ezt pedig csak megjelenéssel, reklámmal, megjelent cikkekkel, TV-s interjúkkal
lehet, ha nincs még neved a szakmában. A bloggerek a könyves recenzióikkal
felkelthetik az olvasók figyelmét egy-egy könyv felé. És ha tetszett nekik,
tovább viszik, másoknak is ajánlják, valószínűleg azok is megveszik. De roppant
nehéz.
Fotó: Mayerné Répási Adrienn |
Itthon a bloggervilág az elmúlt évben számos átalakuláson ment keresztül. Szerinted a kialakuló irányvonalak pozitívak vagy negatívak? Milyen lehet most a bloggerek jövőképe? Milyen utak állhatnak előttünk?
A bloggereknek egyre nagyobb a felelősségük. Sokan olvassák,
nézik, hallgatják őket. Irányt kell mutatniuk. Felhívni a figyelmüket
problémákra, mint mondjuk a környezetszennyezés, a hazai kisvállalkozások nehéz
helyzete. Persze emellett szórakoztatni kell az olvasókat, kikapcsolni,
elvarázsolni is. A szöveges tartalmak helyett viszont egyre jobban a videós és
képi tartalmak felé tendál a világ. Hogy ez jó-e vagy sem? Én jobban szeretek
írni, a fotózásban béna vagyok és lámpalázas vagyok a kamerák előtt. Maradok az
írásnál.
Kinyílt a világ a bloggerek felé. Egy nagyobb
blogger-vlogger véleményére gyakran jobban ad a fiatalság, az olvasók, mint a
nagy hírportálok cikkeire. Korábban a bloggerek csak írtak és nem számított
mit. Ma már nagyon sok szakma kinyílt előttük, mint az újságírás, könyvírás,
szövegírás, marketing. Ha továbbképzik maguk, több a lehetőségük. De tanulni
kell és írni, írni, írni!
Szabadúszó cikkíróként számos internetes oldalnak
készítettél már bejegyzéseket. Mi volt az eddigi legnehezebb témád? Van esetleg
olyan, amire különösen büszke vagy?
Ha nem számoljuk a tőlem idegen dolgokat, mint mondjuk a
vezetés (mert vezetni nem tudok), akkor talán azok a témák a legnehezebbek,
melyben az anyaság mélylélektanát boncolgatjuk vagy a szegénységet, rossz
gyermeki sorsokat. De ide sorolható egy-egy tudósítás is arról, hogy meghalt,
autóbaleset történt megölte…Ezeket nagyon nehezen készítem el, dolgozom fel.
Főként, ha kicsi gyerekekről van szó.
Melyekre vagyok büszke? Az olvasást népszerűsítő
bejegyzéseimre és az interjúimra. Tomán Szabina, Pásztor Anna és rengeteg író,
vállalkozó anya válaszolt már a kérdéseimre. Szeretek interjúkat készíteni.
Több korábbi kevésbé ismert interjúalanyom került a cikkünk után be a TV-be,
rádióba. Szeretném hinni, hogy az emberek szívesen ismerik meg őket jobban,
behatóbban is.
Ha már a szövegírásnál tartunk, nem csupán cikkeket,
blogbejegyzéseket készítesz, hanem bemutatkozó szövegeket, és nagyjából minden
szövegtípust, ami egy honlapon előfordulhat. Mesélnél egy kicsit arról, hogy
zajlik a munkafolyamat az ügyfeleiddel? Hogyan léphetnek kapcsolatba veled,
hogyan születik meg a kész „termék”?
Igen, bármilyen szöveg jöhet nagyjából. A weboldalam még
készül hozzá. Eddig ajánlás útján kerültek hozzám az ügyfelek, nem volt
szükségem weboldalra, de már nagy hiányát látom. E-mailben érnek el általában.
Mindig megnézem a leendő ügyfél eddigi munkásságát, a
weboldalát, fb oldalát, a munkáját, hogy feltérképezzem a stílusát. Kérdezek
egy csomót tőle. Utána közösen megbeszéljük kiknek fog szólni, mi a cél,
mennyire lehet közvetlen vagy hivatalos, mennyit szeretne elárulni magáról. Egy
bemutatkozáshoz például személyre, vállalkozásra szabott kérdéseket készítek
neki. A válaszaiból épül fel a bemutatkozása, némi finomítás után. Ha kell,
átdolgozzuk kicsit, hogy valóban ő legyen, minden sorával egyet értsen,
komfortosan érezze magát a szövegektől. És kész is a bemutatkozás, amit oda
használ fel, ahová csak szeretné. Írtam már meg 2 perces szöveget is, melyből
videó készült. De olyan bemutatkozást is, ami egy nagy rendezvényre kellett az
ügyfélnek. De a kedvenceim a blogbejegyzések továbbra is.
Van még egy nagyon érdekes pont a portfóliódban, ugyanis
virtuális asszisztensként is dolgozol. Ez egyelőre még elég új dolog itthon,
viszont egyre népszerűbb. Mit csinál egy virtuális asszisztens? Te milyen
feladatokat vállalsz?
A Virtuális asszisztencia tulajdonképpen egy segítség a
vállalkozóknak, akik nem győzik a munkát, ám nem tudnak megfizetni egy saját
asszisztenst a vállalkozásukban. Így a VA otthonról elvégzi azokat a munkákat,
amiket nem szeretnek, nem jut idejük rá. Én itt is főleg szöveges dolgokat
vállalok, blog, fb szövegek, szövegek begépelése, cikkek feltevése,
elkészítése. De van, aki bármilyen táblázatot, még a könyvelővel való
kapcsolattartást is vállalja. A jó a VA-ban, hogy bármilyen területre kelljen a
vállalkozónak segítség, találni fog egy rátermett asszisztenst, aki segít neki
a munkájában, ráadásul otthonról. Csak azt az időt kell kifizetnie neki, amit
ténylegesen a munkával töltött, nem többet.
Mit tapasztalsz, a koronavírus milyen hatással van erre a
területre? Hosszútávon mernél bármit jósolni?
Kezdetben mindenki kommunikálni, blogot, cikkeket írni
szeretett volna, még azok is, akik eddig az online jelenlétben nem
gondolkodtak. Most, a második hullámnál azt látom, hogy kivárnak. Talán
karácsonyra gyúr mindenki, vagy várja, a világon mi fog történni, újabb
korlátozások, bezárások vagy valami még rosszabb következik.
Milyen visszajelzéseket, ajánlásokat kaptál?
Mindig kérek visszajelzést, még ha azt fel sem használom
sehova. Szeretem tudni, mi tetszett nekik a közös munka során, mivel nem voltak
elégedettek. Utóbbiból lehet rengeteget tanulni! Van, aki már csak annyit ír
vissza, hogy „ez pont olyan, amilyet szerettem volna. Tökéletes és változtatás
nélkül kerül ki.” Ezek a sorok mindig megmelengetik a szívemet. Fontosak a
visszajelzések számomra. Nálam fizetni is akkor kell, ha elégedettek. Azt
szoktam mondani, sikerdíjas vagyok.
Milyen jövőbeli terveid, célkitűzéseid vannak?
Nagyon szívesen írnék valami nagyobb magazinnak cikkeket.
Nagy célom, hogy nyomtatás formájában is jelenjenek meg írásaim, nem csak az
online világban. És tanulok. Rengeteg
képzésre, webinárra benevezek. Marketing, SEO, szövegírás, storytelling,
könyvírás, illusztráció, weboldal kezelés, design… Talán egyszer könyvet is
fogok írni. Egy mesekönyv van a fejemben, de ez nagyon távlati terv, lehet nem
is lesz belőle semmi…
Megjegyzések
Megjegyzés küldése
Szólj hozzá!
Számít a véleményed! Írd meg kommentben és beszélgessünk egy jót!