"Minden mesének tanulságot kell tartalmazni" - interjú Csete Dórával

 Az írói pályán elindulni és érvényesülni egyáltalán nem könnyű. Ma már nem elég egy jó mű, ha a megfelelő marketing hiányában nem tud eljutni az olvasókhoz. Bemutatkozó interjúsorozatomban olyan alkotókat mutatok be, akiket ugyan még nem ismerünk, mégis érdemesek a nagyobb figyelemre. Ma Csete Dóra válaszol kérdéseimre.



Mondj röviden pár szót magadról!

Pécsett élek a párommal és a kislányommal Noémivel. Most kezdtem el tanítani, egyelőre napközisként 3. osztályt. Szenvedélyem az írás, eddig 2 mesekönyvem jelent meg. Emellett tudok fuvolázni, ezt szeretném majd az iskolában is kamatoztatni. A rajzolás is az egyik hobbim, bár mostanában sajnos nincs túl sok időm rá.

Van olyan téma vagy műfaj, amit különösen kedvelsz?

Igen, van. A fantasy. Nagyon szeretem a Gyűrűk Urát és a Harry Pottert is, de mindenre vevő vagyok, ami ezzel a műfajjal összeegyeztethető.

Hogyan szeretted meg az irodalmat? Mikor írtad az első műved?

Az irodalmat még 5. osztályban szerettem meg, nagyon jó volt a magyartanárunk felsőben. Aztán ez csak fokozódott, ahogy haladtunk előre az időben.

Az első „művemet” is ez időtájt írtam, 11-12 évesen egy kalandregény, ami persze nincs készen és csak a barátnőm olvashatta el.

Honnan inspirálódsz? Kik a kedvenc íróid, költőid?

Az első, amit megemlítenék, az a fantasy szerepjáték, régen nagyon sokat játszottam még most is néha, ha akad egy kis szabadidőm rá. Ezen kívül egy jó kirándulás az erdőben, nagyon tud inspirálni.

Külföldi író: J. K Rowling, Jane Austin

Magyar író: Szilvási Lajos, Jókai Mór

Külföldi költő: Edgar Allan Poe, George Byron

Magyar költő: Petőfi Sándor

Mi volt a legnagyobb akadály, amellyel íróként valaha szembe kellett nézned? Mennyire volt nehéz elindulnod az írói pályán?

A legnagyobb akadály az a pénzforrás. Nagyon nehéz minimális tőkéből egy minőségi, szép illusztrált mesekönyvet létrehozni. Sajnos a Nyári Mesék is ezért lett csak digitális formában elérhető. De, ami késik, nem múlik. Elég kitartó vagyok. Szerencsém volt az indulásnál, mert az első mesekönyvet Lillen, a tündét társszerzőként írtam, így a társam, mint tapasztalt író sokat segített. Általa sok jó szakembert megismerhettem.

Mi az írói hitvallásod? Mi az az üzenet, amit a műveid segítségével közvetíteni szeretnél?

Mivel én meséket írok, ezért úgy gondolom, hogy ez egy nagyon meghatározó műfaj. Tehát minden mesének tanulságot kell tartalmazni, ami formálja a gyermek lelkét, rákészíti a nagybetűs életre. Ezért én nagyon törekszek erre, a visszajelzések alapján jól csinálom.

Mit gondolsz, van olyan tanács, amit kezdőként érdemes megfogadni? Ha igen, mi az?

Mindenképpen azt gondolom, hogy mielőtt belevág valaki az írásba, de inkább a könyvkiadásba, nézzen utána a lehetőségeknek, mert van a magánkiadás és a kiadó általi. Mindegyiknek van előnye és hátránya, és mindenki el tudja dönteni, hogy kinek mi a fontos, hova szeretne eljutni, ezért is gondolom, hogy elsődleges ezeknek a lehetőségeknek a tanulmányozása.

Mik a jövőbeli terveid?

Idén kisebb mesék lesznek még, de ezek inkább a követőimnek, jövőre készülök egy új mesekönyvvel, most kezdtem el ötletelni. Ezen kívül van még valami, ezekhez majd, ha sikerül szeretném felhasználni az osztályba járó gyerekek meséit. Továbbá, tervezünk Lillennek is egy folytatást. Egyelőre ezek vannak kilátásban.

Dórát megtalálod a Facebookon, ahol Lillent is megismerheted. Lillennek saját honlapja is van, amelyet ITT találsz. 

Tetszett a bejegyzés? További tartalmakra vágysz? Kövess Facebookon Instagramon,  YouTube-on és Twitteren!

Lennél a mecénásom? Hívj meg egy kávéra Patreonon! 

Megjegyzések