"Én nyomot hagyni szeretnék" - interjú a hontalann Instagram oldal szerzőjével I Instaköltészet testközelből

 Az Instaköltészet testközelből interjúsorozat célja nem csak az, hogy megismertessek pár tehetséges szerzőt, hanem hogy együttesen megvizsgáljuk, milyen lehetőségeink, eszközeink vannak az alkotásra. Hogy miképpen lehet boldogulni? Hogyan lehet kitűnni a tucatszövegek mögül? Hogyan látják a kortárs költészet helyzetét a feltörekvő tehetségek?  Ma a @hontalann oldal szerkesztője válaszol, aki szerette volna megőrizni anonimitását.



Mondj röviden pár szót magadról!

19 éves vagyok. Verseket írok, slammeket, festek, rajzolok, ezek a dolgok foglalkoztatnak leginkább. Semelyik írásom nem szerkesztett. Nem is tervezek ilyenekkel foglalkozni. Nincsen konkrét célközönségem, bár nem feltétlen ajánlanám egy 18 év alattinak. Néhol vulgáris, valóságtól teljesen elrugaszkodott dolgokat írok. Az oldal mikor_meghalok néven indult. Ez most nagyjából egy hónapja változott meg @honatalann-ra.

Van olyan téma vagy műfaj, amit különösen kedvelsz?

A halál egy központi témája az alkotásaim jelentős részének. Mint műfaj, a rap és a slam áll a legközelebb hozzám.

Hogyan szeretted meg a költészetet? Mikor írtad az első versed?

2017-ben, de nem feltétlen mondanám az akkori irományaimat versnek. Eleinte sokkal jobban foglalkoztatott a rap, mint a versek. Egy Argentínában élő ismerősöm, aki nem beszélt se angolul, se németül, kezdett el freestylozni, ami teljesen megfogott, és tudtam, hogy én is ezzel szeretnék foglalkozni. 

Honnan inspirálódsz? Kik a kedvenc költőid? Vannak olyan kortárs szerzők, akiket az Instagramon is követsz?

Nagyrészt saját tapasztalatok, illetve a közvetlen környezetemben élők tapasztalatai, festmények, filmek, elég sokrétű. Závada Péter és Ady Endre a kedvenc költőim. Az Instagramon nem nagyon szoktam olvasni, jobban szeretem a kézzel fogható dolgokat. 

Mi a helyzet a prózával? Kipróbáltad, vagy kipróbálnád magad ebben a műfajban?

Talán itt a Szabad Szavak című, Wattpadon fellelhető írásaimat említeném még, amik minden forma és stilisztika nélkül készülnek el. 

Miért döntöttél úgy, hogy a verseidet, és egyéb műveidet az Instagramon is megosztod?

Egyre jobban azt érzem, hogy az emberek nem keresik annyira a kézzel fogható dolgokat, ezért úgy gondoltam, hogy így több emberhez tud eljutni.

Az Instagram az emberek tudatában gyakran összemosódik az influenszerséggel. Szerinted szövegekkel, versekkel lehet valakiből influenszer? Mi lehet az instaköltő szerepe, feladata?

Nyilván, ha valaki szeretné eladni magát, erre nem csak költőként lesz lehetősége, szerintem a kettő nem függ össze, de nem is zárja ki egymást. Én nyomot hagyni szeretnék. Mások számára szerintem nem lehet célokat megfogalmazni, legyen sajátja az a fontos. 

Milyen egy jó instavers? Számodra fontosak a grafikai elemek, esetleg a feed összhatása?

Én erre egyáltalán nem figyelek. A legtöbb instaköltő, akit láttam  a leírásba írta a verseit, amit én egyébként borzalmas megoldásnak tartok. Mások szimplán kép formájában publikálnak. Én valahol a kettő között vagyok. A képeket néhol saját képek felhasználásával, egyébként pedig Pinterestről válogatott képekkel oldom meg. 

Mit gondolsz, az instaköltészet jelenleg hol helyezkedik el az irodalmi kánonon belül?

Szerintem ez még egy nagyon kiforratlan dolog. Remélem, hogy lesz neki jövője. De egyre inkább azt látom és kapom visszajelzésként, hogy ez egy nagyon jó dolog.

Mi a véleményed az instaköltészetről? 

Én nem olvasok sajnos eleget instán, hogy átfogó véleményt tudjak erről alkotni. Mindössze egy két ember verseit szoktam elolvasni. Nagyon pozitívnak tartom azt, hogy gyorsan juthat el tömegekhez valami kiadók és nagy befektetések nélkül.

Szerinted mi a legnagyobb előnye és a legnagyobb hátránya?

A hatalmas felület, ami biztosítja a könnyű terjedést a jó műveknek. 

Ugyanez képezi a hátrányát is mivel az értelmetlen dolgok is nagyon jól terjednek.

Szerinted ma milyen lehetőségei vannak egy kezdő szerzőnek ahhoz, hogy írásai nagyobb publikum elé kerüljenek? Elegendő-e csak a szöveges tartalom, vagy sikeresebb az, aki személyesebb tartalmakat is megoszt magáról?

Szerintem semmi köze sajnos a tartalomhoz. Profitorientált minden kiadó. A tehetségeket nem kutatják. Alig-alig vannak pályázatok, és azok is kötött témákban. Rettentően elszomorít, hogy mennyire alulértékeltté vált a művészet, nem csak ez, de minden formája itthon.

Mit gondolsz, manapság mennyire fontos az, hogy egy költő kötettel rendelkezzen? 

Semennyire, én egyáltalán nem tervezem. Majd, ha meghalok, úgyis megcsinálja valaki az emlékemre, remélem.

Elegendő-e csak a vizuális tartalom a virtuális térben?

Szerintem igen.

Szerinted van olyan tanács, amit kezdőként érdemes megfogadni? Ha igen, mi az?

Nincs ezen a téren tapasztalatom, így nem nagyon tudok hozzászólni. A kezdőknek pedig azt tudom ajánlani, hogy írjanak minél többet. Minden dolog a belefektetett időtől válik egyre jobbá. 

Mik a jövőbeli terveid? Mi a célod az írással?

Folytatni, amit eddig csináltam. Nincs nagyon célja az egésznek. Próbálom megmutatni az embereknek azokat a dolgokat, amiket senki nem merne kimondani, mégis mindenki érzi.


Tetszett a bejegyzés? További tartalmakra vágysz? Kövess Facebookon Instagramon és  YouTube-on!

Elolvasnád a könyvem? Rendeld meg ITT!

Megjegyzések